Uleiul de cocos si acneea...

 In ultima vreme am intalnit din ce in ce mai multe articole pe internet despre efectele benefice ale uleiului de cocos asupra acneei (desi asocierea pare initial, intr-adevar, putin ciudata), teorie sustinuta de nenumarate review-uri si marturii ale unor persoane care povestesc din proprie experieta cum uleiul de cocos le-a ameliorat vizibil acneea.

Am cautat mai multe informatii pe aceasta tema iar ceea ce am gasit m-a determinat sa scriu acest articol, pentru a impartasi cu voi o solutie cat se poate de simpla si naturala pentru o problema atat de des intalnita si atat de frustranta.

Pentru a intelege cum actioneaza uleiul de cocos, trebuie sa vedem mai intai ce cauzeaza acneea. Ei bine, dupa cum probabil stiati, este vorba de o secretie exagerata de sebum combinata cu mizerie, celule moarte etc, ce duce astfel la blocarea porilor si infectarea lor cauzata de unele bacterii care traiec pe pielea noastra...iar dupa asta, evident ca urmeaza inflamarea zonei, roseata, iritatii etc.

Rolul uleiului de cocos in povestea asta se leaga de doi importanti componenti ai sai, acidul capric si acidul lauric, care sunt niste agenti antimicorbieni foarte puternici...ei se gasesc din belsug si in laptele matern, tocmai pentru a proteja bebelusul de infectii. Astfel, aplicat pe piele, uleiul de cocos are efect antimicrobian si lupta impotriva bacteriilor care cauzeaza infectarea porilor. Simplu nu? Actiunea lui merge insa mult mai departe deoarece se considera ca si consumul de ulei de cocos are acelasi efect asupra organismului fiind de asemenea adjuvant in tratamentul acneei...si cum sa nu iti placa uleiul de cocos cand este atat de aromat? Eu il ador in prajituri, inghetate si creme de ciocolata raw:)

Revenind la piele insa, uleiul de cocos penetreaza foarte usor pielea, contine  cantitati insemnate de vitamina E, astfel incat reuseste sa curete porii foarte bine dizolvand substantele care cauzeaza blocarea si inflamarea lor. Mai mult decat atat, reduce si calmeaza inflamatiile si iritatiile asociate cu acneea, vindeca mai repede orice mici rani cauzate de aceasta (si de prostul obicei de a zgandari cosuletele cu mana:D).

Pana acum cativa ani si eu am avut ceva probleme la acest capitol...bine, nu pot sa zic ca am avut acnee deoarece la mine chiar nu a fost atat de grav, insa niciodata nu am avut un ten curat iar prezenta catorva cosuri, mai mici sau mai mari, mai multe sau mai putine, a fost o constanta la mine pe fata. Pe vremea aia, evident ca incercam toate prostiile de cosmetice din comert in speranta ca ma vor ajuta insa fara rezultat. Stiu ca facusem o adevarata manie din a-mi curata tenul cat mai des (indrumata de informatiile primite odata cu produsele) cu tot felul de solutii de curatare si cu cat il curatam mai des observam ca se ingrasa la loc iar cosurile sa dispara, pace!

In lumina informatiilor de acum, imi dau seama ca procedam cat se poate de gresit! Cand iti cureti tenul, odata cu praful si mizeriile indepartezi si stratul acid protector de pe piele care protejeaza impotriva microbilor. De aceea este important ca dupa fiecare curatare sa ajuti la restabilirea pH-ului normal (care este acid) prin hidratarea corespunzatoare a tenului. Ca tot am ajuns la pH, gandul ma duce la sapun, si aici trebuie mentionat ca pentru a avea putere de curatare si pentru a putea indeparta toate mizeriile de pe piele, un sapun trebuie sa aiba un pH alcalin...cu cat are pH-ul mai mare, cu atat curata mai bine, cu cat are pH-ul mai mic cu atat curata mai prost, deci povestea aia cu sapunul cu acelasi pH ca al pielii pe mine ma lasa rece si prefer sa folosesc un sapun care curata bine si in profunzime tenul, dupa care sa il ajut sa-si refaca bariera acida de protectie prin hidratarea corespunzatoare...dar cred ca asta e deja subiect pentru alta postare viitoare:)

Revenind la curatarea excesiva a tenului fara cine stie ce hidratare dupa aia (vezi mitul "pielea grasa nu are nevoie de crema), hai sa vedem la microscop ce se intampla pe pielea noastra. Sebumul (ca si transpiratia de altfel), este cel care ne mentina pielea supla si hidratata si totodata mentine mediul acid de pe piele, asta in combinatie cu bacteriile benefice de pe pielea noastra care lucreaza un pic la structura lui biochimica initiala eliberand acizii grasi care ne protejeaza practic pielea si reprezinta acea bariera acida, granita greu de trecut pentru bactriile daunatoare care cauzeaza infectii. Este lesne de inteles atunci de ce un ten jupuit intensiv de sebumul pe care il secreta (si cu carente in hidratare) este mai expus la infectii, la acnee...asadar, curatatul excesiv (asa cum faceam si eu pe vremuri) NU este o solutie pentru acnee, dimpotriva.

Uleiul de cocos contine substante care reactioneaza in mod similar cu bacteriile "bune" de pe piele si formeaza astfel acizi grasi responsabili de pelicula de protectie acida a pielii...ceea ce inseamna forte in plus pentru tenul in lupta cu microorganismele cauzatoare de infectii. De asta este bun uleiul in general ca hidratant pentru ten, chiar si pentru tenul gras.

Hai ca v-am zapacit de tot!...si asta e inca varianta simpla a lucrurilor:)

Recomandarea mea pentru tenul problematic este urmatoarea - folositi un sapun natural pentru curatarea tenului (The purifier si Ambrozia - namol de Techirghiol sunt cele mai potrivite din gama noastra), stergeti fata cu un prosop curat si pulverizati pe fata apa florala de tea tree, apoi masati pielea cu ulei de cocos  pana la absorbtie. Astfel, tenul este curatat si cu pH-ul refacut. Binenteles, tratamentul asta este valabil pentru orice tip de ten, variind tipul apei florale si al uleiului hidratant, dupa preferinta.

 O data sau de doua ori pe saptamana mai faceti si o baie de abur cu apa infuzata cu menta, busuioc, rozmarin sau orice va place voua si cateva picaturi de ulei esential de tea tree, dupa care, pe tenul cu porii deschisi aplicati ulei de cocos caldut si masati foarte bine, insistand pe zonele incarcate, cu puncte negre etc...pentru faza asta mie imi place sa folosesc o disheta demachianta lavabila din bumbac deoarece chiar simt cum curata si indeparteaza pielea moarta, ceea ce va recomand si voua.

In uleiul de cocos folosit puteti sa adaugati si un pic de ulei de neeem care este un foarte puternic antimicrobian si va va ajuta in lupta impotriva acneei. Mare atentie la cantitatea adaugata deoarece acest ulei are un miros destul de neplacut...dar asta veti constata si singuri daca veti incerca:D

Eu, de cand folosesc pentru ten sapun si apoi ulei in combinatie cu o apa florala (acum am facut un amestec de neroli si lavanda si mirose groav:D), si de cand am inceput sa apelez la machiajul mineral, am observat ca tenul meu nu mai este la fel de incarcat, adica nu se mai formeaza atat de multe puncte negre, si mai presus de atat, mi se ingrasa mult mult mai greu ca inainte, in conditiile in care dintotdeauna am avut tenul mixt cu probleme in zona T din punctul asta de vedere...iar de cosuri nici nu mai poate fi vorba, desi cred ca aici e de vina si faptul ca am trecut de varsta specifica pentru asa ceva:) Oricum, ideea era ca mie imi merge tare bine cu uleiul asta de cocos.

Retineti si ca tenul si organismul fiecaruia este diferit si ca ceea ce recomand eu aici nu este o solutie unica pentru toata lumea deci poate ca la unii uleiul de cocos nu va produce nici o schimbare, mai ales ca acneea este o problema complexa care poate avea cauze extrem de diverse, de la echilibrul hormonal, la stilul de viata si alimentatie sau stres. 

Iata si un alt articol foarte util si foarte detaliat despre uleiul de cocos aici.

V-am pupat!



18 comentarii:

  1. Buna,mersi de acest post!!Interesant!!

    RăspundețiȘtergere
  2. tare interesant articolul! multumesc mult :*

    RăspundețiȘtergere
  3. foarte util acest articol pentru ingrijirea noastra. Eu,ca si tine,am aflat tarziu de importanta hidratarii tenului gras, astfel ca mi-au trebuit vreo 6-7 luni, sa imi refac tenul ce nu a raspuns timp de mai bine de 2 ani la renumitele tratamente cosmetice din gama LaRoche Posay, Avene sau Ducray. Ma bucur ca am dat in urma cu un an peste acest blog si am aflat despre beneficiile sapunurilor si uleiurilor naturale.
    Cred ca ai schimbat optica multor femei prin articolele si produsele promovate in shopul tau.Felicitari!!
    Ana Maria

    RăspundețiȘtergere
  4. Ma bucur ca v-am putut fi de folos:)

    Ana-Maria, multumesc pentru cuvintele frumoase si ma bucur nespus ca activitatea mea a dat roade:) Te pup!

    RăspundețiȘtergere
  5. Da stiam despre beneficiile untului/uleiului de cocos si chiar imi place foarte mult, pentru ca e foarte fin, pe langa faptul ca miroase si fooaarte bine! Eu am tenul normal spre uscat - se deshidrateaza foarte repede pe langa faptul ca am ceva puncte negre in zona nasului de care nu am reusit sa scap never .... In ultimii ani am folosit cu succes uleiul de masline pe fata si cam de 1 luna - 1 luna si ceva folosesc ulei de cocos! Imi place cum se simte pielea dar din cand in cand imi apar niste chestiute care seamana cu cosurile sau chiar cate 1 cos doua! Oare de ce???

    Monica

    RăspundețiȘtergere
  6. Draga Monica, nu am de unde sa stiu particularitatile tenului tau pentru a-ti da un raspuns corect la intrebarea cu cosuletele. Poate apar dintr-o cauza cu totul independenta de uleiul de cocos...sau poate nu, tu poti sa iti dai seama de asta cel mai bine.

    Mie de exemplu nu-mi prieste deloc uleiul de masline, insa cu cel de cocos ma inteleg grozav.

    RăspundețiȘtergere
  7. Uleiul de cocos are grad comedogenic ridicat,din ce am citit eu.Si nu numai din citite,ci din incercate.Si eu am ten acneic desi am peste 35 de ani,si eu incerc tot felul de remedii,ca toata lumea, uleiul de cocos mie cel putin nu-mi prieste.Deci sfat pt.cineva mai sus,cand apar cosulete mici,renunta la uleiul de cocos si cauta alt remediu ;)

    RăspundețiȘtergere
  8. Draga Irina,
    Acum parerile sunt impartite. Am citit si eu mai multe studii si articole care sustin ambele variante, am auzit marturii convingatoare atat pentru una cat si pentru cealalta, dar pana la urma depinde de fiecare persoana in parte sa aleaga ceea ce ii prieste si ce nu. Pentru mine, dupa cum ziceam, uleiul de cocos este excelent, desi tenul meu este mixt si cu tendinta de a forma puncte negre.
    Nimic nu este batut in cuie asa ca trebuie sa gasim singuri ceea ce ni se potriveste.

    RăspundețiȘtergere
  9. Buna,pot cumpara o nuca de cocos si sa folosesc uleiul din ea?ma refer ,sa nu cumpar neaparat din plafar...

    RăspundețiȘtergere
  10. uleiul de la o nuca de cocos e bun,ma refer sa cumperi o nuca de cocos si sa folosesti uleiul?...

    RăspundețiȘtergere
  11. @Anonim:
    Lichidul care se gaseste in interiorul nucii de cocos nu este ulei, ci apa de cocos. Uleiul se obtine din miez, prin presare.

    RăspundețiȘtergere
  12. Am incercat link-urile din acest subiect si nu merg. S-auu actualizat intre timp? Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  13. Gata, acum am actualizat linkurile. Multumesc pentru observatie :)

    RăspundețiȘtergere
  14. Multumesc mult de articol! Nu stiam de efectele benefice ale cocosului.

    RăspundețiȘtergere
  15. da..eu am o crema naturala de cocos si este f.buna dar rezultatele se observa in timp:)

    RăspundețiȘtergere
  16. Ce ulei de cocos ati folosit? Eu tot ce am avut pana acum e fara aroma fara parfum! Uleiul pur nu cred ca are aceste arome...daca sunt adaugate aroma/parfum la ulei, acestea nu sunt iritante pentru ten? ( Stefana )

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Stefana!
      Exista mai multe tipuri de ulei de cocos - cel virgin care miroase in mos natural a cocos delicios (nu are aroma adaugata, pur si simplu asa miroase el), si cel RBD, rafinat, albit, dezodorizat care nu miroase a nimic. Cel mai recomandat pentru utilizare atat extern cat si in alimentatie este cel virgin.

      Ștergere
    2. Multumesc de raspuns.
      Eu am marca KTC pe care scrie ulei pur de cocos 100% si din cauza asta sunt putin cam nedumerita de fapt cum stau lucrurile. Si eu ma asteptam sa aiba mirosul caracteristic cocosului. ( St )

      Ștergere